ارزیابی ایده ها در تجاری سازی

تجاری سازی

به هنگام ارزیابی ایده‌ها و مفاهیم ،به منظور تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا منابع مالی یک نوآوری را تأمین نموده و آن را توسعه دهد یا خیر، باید به سوالات زیر پاسخ دهد.این سوالات را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • مباحث استرتژیک
  • مدیریتی و قانون
  • مباحث فنی
  • مباحث بازاریابی
  • تجاری‌سازی

این سه دسته را می‌توان به موازات هم بررسی نموده وپاسخ داد.در واقع بهتر است این سه دسته به موازات هم پیش برده شوند تا بتوان از مشورت با اعضای تیم در طول فرآیند استفاده نمود.

تجاری سازی

ارزیابی ایده ها در تجاری سازی

۱-مباحث استراتژیک ، مدیریتی و قانونی

  • صرف زمان برای ایده‌هایی که متناسب با برنامه استراتژیک شما نیستند،عاقلانه نیست. این ایده‌ها را رد کنید، مگر اینکه ایده‌های مناسب بسیار جذاب بوده و پتانسیل موفقیت بالایی داشته باشند، سپس جایی را در سایر تیم‌های نوآوری برای ایده‌ها یافته و پاداش این تلاش و فعالیت خود را دریافت نمایید.
  • آیا طرح تجاری یا پروپوزال، واضح ، بدون ابهام ، دارای سازماندهی مناسب و نگارش مناسب است؟ طرح تجاری و پروپوزال‌ها ، مطالب زیادی در مورد افرادی که آن‌‍‌ها را تهیه و ارائه نموده‌اند، به شما می‌گویند. براساس تجارب نویسندگان ، پروپوزال واضح، صحیح، مرتب، سازمان یافته و دارای نگارش مناسب، نشان دهنده یک پیشنهاد دهنده بافکر و منظم است. معمولاً بین پروپوزال‌هایی که به خوبی تهیه شده و ایده‌های خوب، همبستگی وجود دارد.در اغلب موارد،پروپوزال‌های نامرتب، نشان دهنده یک تفکر اتفاقی و بدون تمرکز است. با این وجود، باید مشخص شودکه آیا پروپوزال یا طرح تجاری توسط یک فرد حرفه‌ای در زمینه تهیه پروپوزال آماده شده یا حیر. افراد زیادی وجود دارند که به عنوان تهییه کننده پروپوزال برای شرکت‌های مختلف کار می‌کنند. بنابراین، باید نویسنده اصلی و واقعی پروپوزال زا بیابید.معمولاً این کار را می‌توان زمانی که افراد در اولین جلسه ارائه، ایده مورد نظر را ارائه می‌کنند، انجام داد.
  • شرایط و سوابق مخترع/نوآور چیست؟مفاهیم و ایده‌های بزرگ معمولاً توسط افرادی ارائه می‌شوند که گواهینامه‌های معتبر و سوابق و تجربیاتی دارند که امکان ارزشیابی ایده در طول سوابق کاری فرد ایجاد می‌کند.بررسی سوابق در تعیین اینکه آیا فرد در فعالیت‌های تجاری سازی قبلی موفق بوده یا نه مفید است.
  • مالکیت نوآوری متعلق به کیست؟ برخی افراد فکر می‌کنند، بدیهی است که مخترع، مالک نوآوری است. لزوماً این‌طور نیست! اگر مخترع، منابع مالی مورد نیاز برای فعالیت‌های اولیه را از خانواده ، دوستان، گروه سرمایه‌گدار یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر کوچک تر تأمین کردهع باشد تعریف مالکیت می‌تواند فرو رفتن دریک باتلاق باشد.باید در مراحل اولیه، مشخص نمایید که چه کسی مالک چه چیزی است و درصد مالکیت اوچقدر است.در این صورت، تعیین اینکه با چه کسی معامله می‌کنید، ساده‌تر است و این امر مذاکرات را تسهیل خواهد کرد.

  • مباحث فنی
  • آیا این مفهوم(ایده) ابتکاری است؟ اگر اطلاعات به روز در مورد تکنولوژی‌های نوین حوزه مورد علاقه خود داشته باشید، پاسخ دادن به این سوال، بسیار ساده است. با این وجود، ممکن است، پاسخ این سوال مشخص و واضح نباشد. در چنین مواردی ، باید مخترع، ابتکاری بودن آن را اثبات نماید.
  • آیا این مفهوم از نظر علمی و نظری درست و دقیق است؟
  • این نوآوری چگونه کار می‌کند؟ از مخترع سوال کنید که نوآوری اوچه کار می‌کند سپس خودتان کشف کنید.
  • نوآوری چقدر خوب کار می‌کند؟
  • آیا می‌توانید آن را بهتر کنید؟
  • آیا فرآیند تکثیر پذیر است؟
  • چه کارهای فنی برای اثبات ایده انجام شده است؟
  • مباحث بازاریابی و تجاری‌سازی
  • آیا نوآوری، منحصر به فرد، ابتکاری و گام مهمی به جلو است؟ پاسخ این سوال محصول بررسی توسط کل تیم نوآوری است، زیزا عوامل زیادی باید مد نظر قرار گیرند. به علاوه، چنین ملاحضاتی نمی‌توانند در خلاء صورت گیرند.باید قبل از پیش رفتن در فرآیند، در مورد این سوال، به توافق رسید.
  • چه کسی به نوآوری نیاز دارد و آیا نوآوری نیازمندی‌های تعریف شده مشتری را برآورده می‌کند؟ کارآفرینان و کارکنان او باید اعتبارسنجی بازار هدف مخترع را انجام داده و بازارهای هدف خود را از طریق تحقیقات و دانش و تجربه خود در حوزه مورد نظر ایجاد نمایند.
  • آیا مخترع/نوآور سابقه یک نوآوری و تجاری‌سازی موفق را دارد؟ اگر مخترع/نوآور، دارای سابقه موفقی باشد، پیش‌بینی‌ها و تخمین‌های اورا می‌توان قابل قبول‌تر دانست. عدم وجود تردید و بدگمانی، کارهمه افراد را تسهیل می‌کند.
  • آیا نوآوری بررسی برای کاربرد مجسم شده مناسب است؟ گاهی اوقات،کارکنان بازاریابی می‌توانند کاربرد بهتری(نسبت به کابد پیشنهاد شده توسط مخترع) برای نوآوری پیشنهاد نمایند. به همین دلیل است که کارکنان بازاریابی با توجه به خلاقیتشان انتخاب می‌شوند.اما بهتر است، پیشنهاد کاربردهای جدید قبل از مصرف پول برای کاربردی که ثانویه یا فرعی خواهد بود، ارئه شود.
  • توسعه، طراحی، ارائه و تجاری‌سازی نوآوری چقدر طول خواهد کشید؟اصولاً تکنولوژیست‌‍ها نیز همین سوالات را می‌پرسند. پاسخ‌ها را با آن‌ها هماهنگ نمایید
  • پاسخ به سوال رقبای بالقوه کدامند؟

زمانی‌که که تمامی سوالات فوق را پاسخ دادید، در موقعیت تصمیم‌گیری در مورد پیش رفتن یا نرفتن در فرآیند تجاری‌سازی قرار خواهید داشت.اگرجواب نهایی (پیش رفتن)است، شما آماده شروع فاز توسعه هستید.

  • نیاز به حقوق انحصاری

انجام اثربخشی بررسی‌های دقیق برای یک نوآوری، پرهزینه و گران است. اگر حقوق انحصاری نداشته باشید، این ریسک وجود دارد که فعالیت‌های شما مسیر را برای شخص دیگری آشکار نموده و او از منافع سرمایه گذاری قابل توجه شما بهره برداری می‌نماید.

منبع: تجاری سازی تکنولوژی نوآورانه

نویسندگان:سی.جوزف توهیل

گریگوری جی.ت.هیل

توماس اُری اُردَن

ترجمه مرضیه شاوردی- مصطفی بغدادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *