تجاری‌سازی فناوری پژوهشگاه پالو آلتو

تجاری سازی زیراکس

تجاری‌سازی فناوری پژوهشگاه پالو آلتو

نخستین گام مک کالاگ برای تحقق این چشم‌انداز ورو به کسب و کار رایانه در سال ۱۹۶۹ با خرید چند میلیاردی دلاری شرکت سایتیفیک دیتا سیستمز(اس.دی.اس)بود. پرداخت چنین مبلغ کلانی برای خرید یک شرکت در سال۱۹۶۹ بسیار شگفت‌آوربود.زیراکس پژوهشگاه پالوآلتورا را درسال ۱۹۷۰ بنیان نهاد تا مسیر حرکت فناورانه را به سمت صنعت رایانه هدایت و خوراکی از فناوری‌های نوین اس.دی.اس فراهم کند.
زیراکس در آن سال با تولید یک چاپگر لیزری پرسرعت وارد کسب و کارچاپ الکترونیکی شد.زیراکس با کمک چاپ لیزری توانست دستگاه‌های کپی سریع‌تر و با کیفیت‌ تصویر بهتر بسازد.

تجاری سازی زیراکس

زیراکس در همان سال،نخستین گام را به سوی بنیان نهادن یک مسیرنوین کسب و کار برای ارائه خدمات به دفاتر اداری آینده برداشت. بخش محصولات اداری، که به تازگی در دالاس شکل گرفته بود، در سال۱۹۷۷ بازاریابی یک واژه‌پرداز الکترونیکی را انجام داد.این بخش ابتدا محصول را به مشتریان آن زمان زیراکس عرضه و خدمات لازم را نیز از راه کانال بازاریابی فعال زیزاکس ارائه کرد.درسال ۱۹۷۹، زیراکس نخستین سامانه اداری را تولید کرد که از فناوری ایثرنت برای پیوند واژه‌پرداز و چاپگرها استفاده می‌کرد.

حرکت بعدی زیراکس الگویی را بنا نهاد که پس از نوآوری پژوهشگاه پالوآلتو در زمینه یارانه با آن ارزیابی می‌شد.زنجیره ارزشی از فناوری‌های انحصاری که در آن جایی برای استفاده از تجهیزات یا نرم‌افزارهای ساخت دیگران نبود.زیراکس ابتدا سامانه رایانه‌ای ستار را به فروش گذاشت،هزینه امکانمات شبکه و چاپگر مشترک لازم برای سامانه‌ای با سه کاربر به بیش از ۰۰۰/۱۰۰ دلار می‌رسد.این سامانه‌ها را نیروی فروش خود شرکت ابتدا به ۱۰۰۰شرکت برتر عرضه کردند و پشتیبانی آنها با یک سازمان خدمات پس ار فروش بود.زیراکس مدل کسب و کاری را که برای دستگاه‌های کپی به خوبی جواب داده بود براین فناوری انقلابی به مار رفت.

شرکت تری کام

نخستین شرکت زایشی بسیار موفق بود که برپایه‌ فناوری‌های پژوهشگاه آلتو زیراکس بنا شده بود.

رابرت متکافه،زمانی که فناوری شبکه محلی ایثرت را اختراع کرد یک دانشمند جوان رایانه در پژوهشگاه پالوآلتو بود.ای فناوری بخش‌های گوناگون دستگاه‌های زیراکس را به هم پیوند می‌داد.متکافه که فرصت نهفته در ایثرنت را به خوبی می‌شناخت و از تردید زیراکس در تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرو پالوآلتو ناشکیبا شده بود پژوهشگاه را ترک کرد.او شرکت تری‌کام را درهمان سال بنا نهاد.

گورن بل از برجستگان خبرگان شرکت (دی.ای.سی) متکافه را به عنوان مشاورشبکه این شرکت به کارگرفت.

متکافه در سال۱۹۸۰ با تشویق بل، زیراکس را راضی کرده امتیاز بهره برداری غیرانحصاری فناوری ایثرنت را تنها در ازاری مبلغ ۱۰۰۰ دلاری بفروشد.

موافقت زیراکس با این پیشنهاد گزینش راهبردی بود.زیراکس از کاربران بزرگ رایانه‌های دی.ای.سی و دربه در به دنبال فناوری‌ای مناسب برای پیوند چاپگرها و سامانه رایانه‌ای زیراکس به رایانه‌های کوچک بود.زیراکس با فروش امتیاز بهره‌برداری از فناوری ایثرنت می‌توانست کاربد محصولات و سامانه‌های استار خود را گسترش دهد.

شرکت‌های دیجیتال،اینتل و زیراکس، با تشویق و پیگیری متکافه، پیمانی مشترک به نامدی.آی.اکس تشکیل دادند تا استانداردی برای ارتباط شبکه محلی ایثرنت و گسترش آن تعریف کنند.

تری کام به دنبال سرمایه‌گذاری خظر را پذیرفت تا بتواند محصولات سخت افزاری نوین بسازد.در نبود بازار جا افتاده، حتی برای رایانه‌های شخصی یا سامانه اداری زیراکس، طرح تجاری اری کام با ابهام روبرو بود.

نخستین محصولات تری کام رایانه‌های کوچک دی.ای.سی را با استفاده از تراشه‌های اینتل به شبکه‌های محلی ایثرنت پیوند دادند.خریدان مهندسان و دانشمندان که از سامانه عامل یونیکس استفاده می‌کردند و بیشتر کار برنامه‌نویسی را خودشان انجام می‌دادند.

توزیع با فروش مستقیم یا بازفروشان ارزش افزا انجام می‌شد.انگرمانباس، پیشتاز این بازار بود و تری‌کام پس از این شرکت قرار داشت که این امر تا اندازه‌ای به دلیل نیروی فروش کمتر تری‌کام بود.

تری کام با فروش کارت‌های مبدل ایثرنت برای نصب روی رایانه‌های شخصی سازگار با آی.بی.ام در شبکه‌های شرکتی ،موفقیتی بیشتر در بازاررایانه‌های شخصی آی.بی.ام کسب کرد.

گزاره اصلی، توانایی به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و چاپگرهای لیزری با پروتکل شبکه ایثرنت بود.بعدها ایثرنت به شرکت‌ها کمک کرد از رایانامه در شبکه‌های محلی خود استفاده کند و حتی شبکه‌های ‌شان را به اینترنت متصل کنند.

زمانی‌که جهش کسب و کار رایانه‌های شخصی شروع شد و تری‌کام از تمرکز ابتدایی خود از سامانه‌های اداری دست برداشت فرآیند رشد و پیشرفت تری‌کام کلید خورد.

افزایش ارزش ایثرنت به دلیل تجاری‌سازی آن بر پایه مدل کسب و کاری نوین بیرون از مدل سامانه‌های اداری بود.به کارگیری فناوری انحصاری و بی‌همتا و فروش مستقیم آن به مشتریان بزرگ تجهیزات اداری ناسازگار بود.تا فناوری ایثرنت بازار دیگری هدف نگرفت از راه کانال‌های توزیع نوین به شمار نرفت، ارزش نهفته آن آشکار نشد.

منبع
کتاب نوآوری باز

پارادایم نوین آفرینش و تجاری‌سازی فناوری

نویسنده: هنری چسبرو

برگردان: سیدکامران باقری، مرضیه شاهوردی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *