طرح پژوهش تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

طرح پژوهش تحقیقات بازار

محقق باید یک طرح پژوهشی مکتوب به حامی پروژه ارائه دهد که شامل بیان مسئله،اهداف، روش تحقیق و زمانبدی آن است. ارائه طرح پژوهشی به شکل مکتوب دارای اهمیت است زیرا، پیشنهاد یک قرارداد است که به احتمال زیاد ارزش مالی قابل توجهی دارد.

ماهیت تحقیقات بازار به گونه‌ای است که تشریح دقیق تمامی جنبه‌های قراداد به ندرت امکان‌پذیر است. در لحظه شروع، پرسشنامه هنوز تدوین نشده و این نکته مهم است. تعداد و نوع سوالات تأثیر مهمی بر روی کیفیت پرسشنامه خواهد داشت.انعطاف‌پذیری در بسیاری از جنبه‌های کار ضرورت دارد زیرا با پیشرفت پژوهش و کشف اطلاعات، ممکن است نیاز باشد که برخی اهداف تغییر پیدا کند. با این حال برای بیشتر بخش‌های کار، روش‌های پژوهش یکسان باقی خواهد ماند. اکنون محقق خلاصه را در اختیار دارد و می‌داند که مشتری به دنبال چیست و حال برای رسیدن به یک طرح مناسب، باید چهار فاکتور اساسی زیر را در نظر بگیرد.

  • اطلاعات مورد نیاز

اطلاعات مورد نیاز ممکن است در قسمت خلاصه به منظم‌ترین شکل ممکن ارائه نشده باشد. حامی یک پژوهش می‌داند در صورتی که نتیجه مثبت باشد، چه اقدامی صورت خواهد گرفت و نسبت به نوع اطلاعاتی که به آن تصمیم کمک خواهند کرد، چه نظری داشته باشد. اکنون محقق باید دستوراتی برای خروجی‌های تصمیم، اهداف پژوهش و هرسوال خاصی که ممکن است پرسیده شود، ارائه دهد.

محقق باید روی آنچه به طور منطقی می‌تواند در پروژه گنجانده شود و آنچه ممکن است نیاز به حذف آن باشد، کارکند.

در واقع محقق یک انتخاب دارد و می‌تواند از یک ابزار کیفی نظیر گروه‌های تمرکز برای دستیابی به نقطه معقولی در پاسخ‌ها استفاده کند. با این حال، حتی بدون داشتن چند گروه تمرکز، بازهم به یک یافته کیفی دست خواهند یافت. در این صورت محقق درک و احساسات خوبی از تمامی پاسخ‌ها خواهد داشت. در صورتی‌که پژوهش به منظور تصمیم‌گیری در مورد راه‌اندازی یک محصول جدید انجام شود، ممکن است به یافته‌های کمی نیاز باشد. منظور از تصمیم‌گیری در مورد راه‌اندازی یک محصول جدید انجام شود، ممکن است به یافته‌های کمی نیاز باشد. در اینجا ما دوروش داریم : آزمون خانگی و آزمون مرکز یا سالن. نتیجه‌گیری با استفاده از یک رویکرد یا ترکیبی از رویکردهای مختلف پژوهشی در بخش «روش‌ها» انجام خواهد شد.

  • دقت

هنگامی که محققان حرفه‌ای بازار از مشتریان خود در مورد این‌که دقت داده‌ها چگونه باشد سوال می‌کنند، اغلب با پاسخ‌هایی نظیر «بسیار دقیق» یا «تا حد امکان دقیق» مواجه می‌‍شوند. با این حال دقت هزینه بر بوده و با افزایش دقت، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و این افزایش به شکل نامتوازنی خواهد بود.

هنگامی که یک شرکت به بازار جدیدی وارد شود که در آن احساس و مشاهدات رایج بیانگر بزرگ بودن بازار باشد، صرف هزینه زیاد برای اندازه‌گیری دقیق اندازه بازار چندان مناسب نخواهد بود.

حداقل دقت مورد انتظار در پژوهش باید با نتیجه‌های به دست آمده مرتبط باشد.حتی اگر تعریف دقیقی از دقت عملاً ممکن نباشد، بازهم باید قابلیت اطمینان اطلاعات به دست آمده را بررسی کرد.این کار می‌تواند به سادگی مقاسه بین تلاش برای سنجش و اندازه‌گیری و تلاش برای شرح و توضیح باشد. هر دو رویکرد می‌تواند به تصمیمات بازاریابی کارآمد کمک کند اما مهم این است که هیچ‌کدام برای کاربد اشتباه مورد استفاده قرار نگیرد. همانند پوشش اطلاعات، قبل از تصمیم‌گیری در مورد روش‌های تحقیقاتی مناسب، باید سطوح دقت را در نظر گرفت.

  • بودجه

محققان معتقدند بودجه باید با میزان برآورده شدن اهداف تحقیق، فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز وتأمین مالی روش‌های مورد نیاز برای تولید این اطلاعات با سطح دقت تعریف شده متناسب باشد.

 

  • جدول زمانی

یک طرح تحقیقاتی به جدول زمانی نیاز دارد. دو عاملی که این جدول زمانی را تعیین می‌کنند عبارتند از ۱- مهلت مقرر شده برای طرح و ۲- مدت زمانی که طول می‌کشد تا فعالیت‌های پژوهشی برنامه‌ریزی شده انجام شوند.از سویی، عوامل بیرونی و چارچوب‌های زمانی در تعیین مهلت مقرر موثرهستند. ممکن است نتایج تحقیق برای محاسبه زمان لازم برای ساخت یک کارخانه لازم باشد و مهلت تعیین شده دو یا سه هفته‌ای برای انجام پروژه تحقیقاتی آن را به طور موثری به یک طرح سریع محدود کند، چون زمان لازم برای انجام کامل کار وجود ندارد.

 

منبع:

تحقیقات بازار

نویسندگان:پال هاج، نایک هاج

ترجمه دکتر آذر کفاشو شیلا منظم ابراهیم‌پور

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *