فرآیند تحقیقات بازار

فرآیند تجاری سازی

مجموعه دستاوردهای مرتبط با یک تصمیم بازاریابی را می‌توان به عنوان تحقیقات بازار در نظر گرفت.

تعریف پیشنهادی ما از تحقیقات بازار به شرح زیر است:

«جمع‌آوری،تحلیل و تفسیر سیستماتیک اطلاعات مربوط به تصمیمات بازاریابی.»

در این تعریف «سیستماتیک» لزوماً به این معنی نیست که تحقیقات بازار یک زمینه علمی دادر، چراکه ما اغلب از روش‌هایی نظیر مشاهده و تحقیقات گروهی متمرکز استفاده می‌کنیم که از لحاظ تفسیر و توضیح، طولانی و از لحاظ ریاضی، کوتاه هستند. از این لحاظ، تحقیقات بازار به علوم اجتماعی نزدیک‌تر است تا علومی نظیر فیزیک که دقت بیشتری در خصوص قوانین طبیعت دارند.

فرآیند تجاری سازی

تحقیقات بازار می‌توانند به شکل یک پروژه یک‌بار مصرف برای برآورده ساختن یک نیاز خاص انجام شوند که در این حالت پژوهش موردی می‌نامند.همچنین این تحقیقات می‌توانند شامل ردیابی و پیگیری منظم و پیوسته، نظیر پایش سهم یک محصول یا برند از بازار باشند.اهدافی که پژوهش‌های موردی یا پیوسته بدان منظور انجام می‌شوند، بسیار متنوع و گسترده هستند.فرآیند انجام شده در تمام پروژه‌های موردی به این صورت است:

  • خلاصه کار ۲- پروپوزال یا طرح تحقیق ۳- کمیسیون تحقیق ۴-تحقیق کیفی( تحقیق کتابخانه‌ای)

۵- تحقیق کمی( تحقیق کتابخانه‌ای) ۶-تحلیل ۷- گزارش‌دهی

نقطه شروع هر پروژه تحقیقات بازار، داشتن یک خلاصه می‌باشد.این امر به ویژه در تحقیقاتی که در آن یک مشکل مشخص، ناتمام مانده است، صادق است. زیرا این امر طبیعتاً منجر به تعریف اهداف بررسی می‌شود. در صورتی که این کار به صورت کامل انجام نگیرد، تلاش‌های انجام شده به هدر خواهد رفت. اهداف، گزاره‌هایی هستند که در خصوص این‌که پژوهش برای چه منظوری استفاده خواهد شد و چه اقلام اطلاعاتی خاصی جستجو خواهند شد.

سپس طرحی در مورد چگونگی برآورده شدن این هدف و بهدستآوردن اطلاعات لازم است. این همان طرح تحقیقی یا طرح پژوهش است و استفاده از هردو روش کمی و کیفی را پوشش و توضیح خواهد داد که به چه کسانی و به چه تعداد مورد مصاحبه قرار خواهند گرفت وآیا این مصاحبه‌ها به صورت رو‌ در ‌رو یا به صورت تلفنی یا خود تکمیلی خواهد بود.منابع مورد نیاز و مقیاس زمانی نیز در این مرحله برنامه‌ریزی مهم هستند.اقدامات میدانی یا جمع‌آوری داده‌ها بخش آشکاری از تحقیقات بازار است. اقدامات میدانی شامل مصاحبه و تکمیل پرسشنامه برای هر فرد یا سازمان حاضر در نمونه است که ممکن است تعداد آن‌ها به ده‌ها یا صد‌ها مورد برسد.پرسشنامه و پاسخ‌های فردی معمولاً اهمیت کمی دارند و آنچه مورد نیاز است مجموعه‌ای از کل نمونه یا گروه‌بندی‌های درون نمونه است.

هنگامی که تجمیع، تجزیه و تحلیل داده‌ها صورت گرفت، نیاز است که آن‌ها را به شکل معنی‌دار تفسیر و ارائه کرد، به نحوی که تصمیم‌گیرنده بتواند بر اساس آن نتایج عمل کند. این همان مرحله گزارش‌دهی است و می‌تواند شاما ارائه توصیه‌هایی از جانب محقق باشد.

 

نویسندگان:
پال هاج، نایک هاج

ترجمه:

دکتر آذر کفاش پور شیلا منظم ابراهیم پور

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *