مالکیت فکری از ایده ها

مالکیت فکری

مالکیت فکری از ایده‌ها و عباراتی تشکیل شده است که ارزش تجاری دارند و می‌توانند به طورقانونی به عنوان یک حق مالکیت مورد حفاظت باشند. مالکیت فکری با تجسم‌های ملموس و فیزیکی نمایشگر آن تفاوت دارد. مثلاً تنظیمات موزیک در یک آهنگ (ابزار) مالکیت فکری است. حق طبع و نشر یک روش قانونی برای حفاظت از این ابزار است.مشتری‌ای لوح فشرده یک گروه موسیقی را می‌خرد که این آهنگ در آن است به بیان دیگر تجسم ابزار مورد حفاظت را می‌خرد.حفاظت بدین معناست که هیچ‌کس نمی‌تواند آن آهنگ را ضبط کند مگر آن‌که سازنده‌ی آن موافقت کند.

مالکیت فکری شامل سند ثبت اختراع، عنوان تجاری، حق طبع و نشر، پوشش و اسراربازرگانی می‌شود. در ایالات متحده، اسناد ثبت اختراع و عناوین تجاری تحت کنترل اداره‌ی اسناد ثبت اختراع و عناوین تجاری تحت کنترل اداره‌ی اسناد ثبت و اختراع و عناوین تجاری ایالات متحده هستند که بخشی از وزارت بازارگانی است.

مالکیت فکری

مالکیت فکری تجاری سازی

مالکیت فکری جنبه‌ای مهم از فناوری تجاری سازی است زیزا به طور قانونی از مالکیت افراد در زمینه‌ی فروش، اعطای امتیاز، سرمایه‌گذاری مشترک یا معاملات دیگر حفاظت می‌کند.حفاظت قانونی بدین معناست که قلمرویی دارید. این به شما یک انحصار قانونی می‌دهد تا بتوانید موانع از استفاده‌ی دیگران از اختراع یا ابداعتان شوید.

اعطای سند ثبت اختراع، عناوین تجاری، یا حق طبع و نشر موقعیت انحصاری شما را نسبت به دیگران در دوره‌ای که این قابل اجراست، تضمین می‌کند.

سند ثبت اختراع:

سند ثبت اختراع از سوی دولتی خارجی اعطا می‌شود و به دارنده‌ی آن حق ممانعت از ساختن، استفاده یا فروش آن اختراع کننده را می‌دهد.به طور کلی سند ثبت اختراع ۲۰سال پس از تنظیم اعتبار دارد.

اسرار تجاری:

عبارتند از طرح‌ها، فرآیندها، ایزارها،سازو کارها یا ترکیب‌هایی که تنها مالک آن‌ها و کارکنانی که لازم است به آن‌ها اعتماد شوند از وجودشان باخبرند.در مورد اسرار تجاری نیاز به پرکردن فرم و یا به ثبت رساندن نیست.تا زمانی محرمانه نگه داشته شوند، نوعی مالکیت تحت حفاظت هستند و مالک می‌تواند از افرادی که آن را سرقت کنند شکایت کرده و ادعای خسارت کنند.

عناوین تجاری:

عناوین تجاری را می‌توان برا حفاظت از واژه‌ها، نام‌ها، نمادها، دستگاه‌ها یا هر ترکیبی از این‌ها که برای شناسایی شما با محصولات یا خدمات دیگرتان مورد استفاده قرار می‌گیرند،به کار برد. عامل شناسایی، عنوان تجاری کالاها را از کالاهای مشابهی که دیگران می‌فروشند متمایز می‌کند.

حق طبع و نشر و پوشش‌ها

حق طبع و نشر عبارت است از حق مربوط به چیزی که تألیف یا ساخته شده و می‌تواند شامل کد نرم افزار و همچنین کتاب و موزیک نیز بشود.

آنچه تحت حفاظت است،شکل ابزار یک ایده است، نه خود ایده.

کنترل مالکیت فکری:

تأمین سند مالکیت فکری برای حفاظت از فناوری‌تان جهت تجاری‌سازی اهمیت دارد.ممیزی‌های مالکیت فکری می‌توانند تاکتیک موثری برای استفاده در این راستا باشند. ممیزی مالکیت فکری جامع شامل بررسی سیستم‌هایی می‌شود که از طریق آن‌ها شرکت شما ایده‌هایی ایجاد شده توسط کارکنان خود را دنبال می‌کند و مشخص می‌کند که از کدام یک حفاظت کند، حفاظت قانونی مناسب را انتخاب می‌کند و این حفاظت را اجرا می‌کند.همچنین سند مالکیت فکری را بررسی می‌کند تا اطمینان پیداکند که تمامی ایده‌های مهم به طور شایسته تحت حفاظت هستند و این که منابعی که ایده‌های بی‌اهمیت حفاظت می‌کنند،به هدر نمی‌‍‌رود.

قوانین کلی در این زمینه عبارتند از:

  • تمام پرونده‌ها،درخواست‌ها و ثبت‌های مربوط به مالکیت‌های فکری موجود را بررسی کنید.
  • عملیات سیستم‌ها را در کل شرکت ارزیابی کنید تامطمئن شوید که ایده‌ها/اختراعات جدید ثبت شده و تحت حفاظت است.
  • رابطه‌ی شرکت با محیطش، به ویژه با تأمین‌کنندگان، مشتریان، مشاوران، سرمایه‌گذاران خارجی تحقیقات، دانشگاه‌ها سرمایه گذاران و رقبا بررسی کنید.
  • طی عملیات عادی یک سند افشا رسمی باید برای هر اختراع احتمالی تهیه شود. درممیزی این افشا رسمی باید بازنگری شده و درصورت نیازبه روز رسانی شوند.بازرسی دقیقی باید انجام گیرد تا تضمین شود که هراختراعی اسناد کافی دارد.

 

 

منبع :کتاب علم و هنر انتقال فناوری اثر فیلیس ال. اسپسر ترجمه جلال راعی –سیاوش حسن آبادی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *