مبانی نظری تجاری سازی

مبانی تجاری سازی

مبانی نظری تجاری‌سازی

در طی سالیان متمادی، ازعلم و فناوری به عنوان عامل اصلی توسعۀ اقتصادی نام برده شده است، ولی تولید دانش به تنهایی کافی نیست؛بلکه باید هدف نهایی آن، تولید علم و فناوری و به خصوص فناوری‌های راهبردی و در نتیجه کسب، حفظ و ارتقاء مزیت رقابتی، برای صنعت و ایجاد ثروت برای جامعه و کشور باشد.

یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت توسعۀ فناوری در کشورهای پیشرفتۀ صنعتی، توجه به فرآیند تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌های داخلی آن کشورها بوده است. عدم توانایی لازم جهت تجاری‌سازی و پیاده‌سازی دستاوردهای پژوهشی در محصولات و فذآیندهای جدید و عرضۀ آن‌ها به بازار، یکی از نقاط ضعف عمدۀ کشورهای در حال توسعه درفرآیندهای جدید و عرضۀ آن‌ها به بازار، یکی از نقاط ضعف عمدۀ کشورهای در حال توسعه در فرآیند صنعتی شدن شناسایی شده است.

مبانی تجاری سازی

در سطح خرد، به کارگیری نتایج پژوهش یا تجاری کردن فناوری‌های حاصل ازتحقیق و توسعه برای یک پژوهشگاه امری حیاتی است، زیرا یک پژوهشگاه زمانی پویا خواهد بود که نتیجۀ کارخود را به نحو مطلوب، فعالانه به محیط خارج منتقل کند در غیر این صورت با رکود مواجه خواهد شد. بدون توجه به تجاری کردن نتایج تحقیق و توسعه، راه ورود به بازارهای داخلی و خارجی مسدود و یا به سختی قابل دسترسی است.

تجاری‌سازی یکی از روش‌هایی است که می‌توان به وسیلۀ آن علم را به اقتصاد گره زد.

به عنوان جامع‌ترین مفهوم، تجاری‌سازی شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که قادر به کسب ایده‌های تجاری‌سازی فناوری، به مرحلۀ رشد رساندن آن‌ها،توسعۀ فناوری تحقیق یافته پژوهشی، ساخت نمونۀ اولیه با استفاده از فناوری‌های توسعه یافته، توسعۀ فرآیند جدید یا بهینه‌سازی فرآیندهای موجود عرضۀ محصول به بازار ایجادموقعیت فروش و زیرساخت‌های جدید است.

به طور کلی، واژۀ تجاری‌سازی از سوی شرکت‌ها در دو وضعیت متفاوت به کار گرفته می‌شود:

الف- تجاری‌سازی در یک شرکت نوپا: این حالت زمانی است که یک شرکت جدید به منظور تجاری‌سازی یک محصول یا خدمت جدید تأسیس شده است.

ب- تجاری‌سازی به عنوان قسمتی از فعالیت‌های یک کسب و کار: در این حالت، فرآیند تجاری‌سازی به عنوان بخشی از فعالیت‌های کسب و کار انجام می‌شود.

در تجاری‌سازی محصولات و ایده‌های خلق شده(از قبیل موانع مالی،دولتی و …) تأکیدبیشتر بر فرآیند تجاری‌سازی در صنایع کشورمان امری لازم است. از آنجایی که تجاری‌سازی یکی از حلقه‌های اصلی فرآیند نوآوری است، باید تجاری‌سازی را در صنعت بهبود داد تا بتوان علاوه بر تجاری‌سازی ایده‌های خلق شده در تحقیق و توسعه و دانشگاه‌ها، به نوآوری و انتقال فناوری به دیگر صنایع و کشورها دست یافت.

مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران یکی از مراکزی است که در چندسال اخیر به دنبال ارائه تولیدات و فناوری خود به صورت تجاری بوده و در این راه اقدامات بسیار ارزشمندی را نیز انجام داده است.برای پی بردن به اثربخشی و نحوۀ هزینه‍کردها، باید عواما تأثیرگذار بر روی این اهداف را شناسایی کرد. تاکنون مطالعۀ منسجمی در زمینۀ عوامل موثر بر تجاری‌سازی محصولات صنعتی صورت نگرفته است.

بالا رفتن نرخ تجاری‌سازی فناوری، دستاوردهای زیادی را برای جامعه، سازمان‌ها و مبتکران حاصل می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از : بالا رفتن استانداردها و کیفیت زندگی، تولید ثروت ملی، ایجاد مزیت رقابتی، رشد بهره‌وری موفقیت در بازار و نوآوری در فرآیندها و محصولات، توسعه یافتن صنایع و محصولات مرتبط با فناوریو مانند آن. با استفاده از نتیج به دست آمده از این پژوهش حاضر، می‌توان، گام‌های استوار و بلندی در زمینه مدیریت تجاری‌سازی پرداخت.

 

فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت نوآوری

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *